L’escriptori
gaudia a principi del segle XVII de l'últim moment de forta demanda a tot
Europa.
Es
treballaven tant sobre coure com sobre marbre o vidre, i s’emmarquen amb fustes
exòtiques com el banús o xicranda.
A
Catalunya la presencia d’escriptoris a l’habitatge va ser habitual fins al
primer quart del segle XVIII.
El
vocable arquilla fa referencia al model d’escriptori amb els calaixos vistos,
és a dir, sense tapa. Els exemplars petits eren coneguts com arquilleta o
petita arquilla. El terme arquimesa es designava a l’escriptori que tenia una
tapa que tancava els calaixos.
Les
arquimeses mostren una decoració més senzilla que les arquilles. Les arquilles
presenten més varietat i riquesa, decorades amb matèries cares i tècniques
elaborades.
Arquilles amb països
Entre
les arquilles de producció catalana destaquen les que decoren els frontals
dels calaixos amb petits quadres pintats, representant paisatges.
Arquilla del monestir de Pedralbes
Està
constituïda amb noguera, pi, caoba , fusta de fruiter i alba. Les metxes dels
costats dels calaixos s’han dut a terme amb dos cues d’oronella.
Originalment,
la decoració es complementava amb un conjunt d’aplicacions de bronze que han
desaparegut.
L’arquilla
no disposava de tiradors, sinó que els calaixos obrien amb la clau.
Les
dotze aquarel.les representen paisatges. Aquestes pintures es delimiten amb un
doble marc pintat en vermell i or.
Les
pintures estan protegides per vidres, alguns dels quals són també d’època.
En
l’última restauració es van desmuntar les pintures i va ser allà on se’ns
oferia una informació clau per catalogar el moble.
Es
tractava de xilografies de cartes espanyoles que l’artista va aprofitar per
pintar en el seu revers els paisatges.
El seu
anàlisis ens ha permès descobrir dades sobre la impressió xilogràfica.
El fet
que les cartes no van arribar mai a ser comercialitzades, ens permeten
argumentar que les pintures i, per tant, el moble, tenen una relació directa
amb la ciutat de Barcelona.
Un altre moble documentat
A la
informació extreta d’aquest moble de Pedralbes he de sumar un altre exemplar.
Un
altre arquilla també de color negre que es troba a la col.lecció de Jordi
Cantarell.
El seu
estat de conservació és més bo i la qualitat de la peça també és superior.
La
carcassa és d’alba, el darrere de pi, els calaixos de cedre i el frontal està
xapat en xicranda, amb l’exterior pintat de negre. La construcció dels calaixos
també es fa amb dues cues d’oronella.
Les
motllures que emmarquen les dotze aquarel.les són onejades, i mantenen un bon
nombre de les aplicacions de bronze que ho adornaven.
Els
panys són de caixa circular.
Les
aquarel.les pintades sobre paper, representen paisatges que tenen similitud amb
l’escriptori de Pedralbes.
Per
fixar una de les aquarel.les sobre el vidre, s’havia utilitzat un tros de paper
doblat on deia “Batlló, mestre Fuster de la ciutat de Barcelona”. Aquest paper
deixava constància de la ciutat on va ser construït i també de l’autor.
Altres exemples localitzats
Aquestes
dades identifiquen com a procedents de Barcelona les arquilles d’aquest model.
Una
d’elles conservada al MADB, amb una estructura similar als casos anteriors,
però amb més bona qualitat i riquesa dels materials.
L’estructura
és de fusta blanca, la decoració amb paisatges emmarcats amb una banda de carei
flanquejada per altres de banús i inscrit. Els travessers i els muntants del
frontal estan xapats i després ennegrits. Com en els dos casos anterior
destaquen les aquarel.les amb paisatges.
Trets característics
Podem
assegurar que Barcelona era el centre productiu.
En
totes domina l’acabat negre, sempre tenen aplicacions de metall daurat i
treballs de motlluratge i pot portar una galeria abalaustrada. L’element més
característic és que totes presenten els calaixos decorats amb dues
aquarel.les. Els temes representats són paisatges rurals, marins, de ruïnes o
combinats amb natura morta de fruites i flors.
En general el resum és correcte, si més no, hi ha algunes coses a millorar; en el segon paràgraf caldria puntualitzar que el treball amb els materials que comentes es refereix a la decoració i la fusta és àlber.
ResponderEliminarEn general el resum és correcte, si més no, hi ha algunes coses a millorar; en el segon paràgraf caldria puntualitzar que el treball amb els materials que comentes es refereix a la decoració i la fusta és àlber.
ResponderEliminar